FRANCIAORSZÁG

Az ismertető 2005-ös, javarészt személyes tapasztalatok alapján készült.

1.  Odajutás, tranzit országok
a) Franciaország északi részének megközelítése az osztrák-német autópályákon keresztül gyors és olcsó megoldás. 1300-1700 km-es úttal és 18-22 órás tiszta menetidővel célszerű számolni. Lakóautók számára Ausztriában az autópálya díja a személyautókéval megegyező, Németországban  üdítő kivételként ingyenes. Ajánlatos kihasználni a hétvégi kamiontilalmat, így sokkal egyenletesebben lehet haladni. Nürnberg, München és Frankfurt környékén nagyon gyakoriak a forgalmi dugók. A gázolaj ára 2005-ben 1-1,1 EUR/liter között mozog.
b) Az ország déli tájait az Ausztria-Olaszország útvonalon célszerű elérni. A távolság és a menetidő az előzőekben leírtakkal körülbelül megegyező. Olaszországban az autópályadíj csak minimálisan magasabb a személyautókénál (B jelzésű díjosztály) pl. Tarvizio-Velence  210 km-es úton 10,80 EUR a költség. A hétvégi kamiontilalom itt is érvényes, nyáron Jesolo környékén nehéz az előrehaladás (figyelem: turnusváltások mindig szombaton!), Velencénél állandóan zsúfolt a pálya, Milánót pedig jobb messze elkerülni. A gázolaj árával itt is 1-1,1 EUR/literrel kell számolni 2005-ben.

2.  Körutazás hossza, szükséges időtartam, javasolt időpont
Természetesen ez kinek-kinek az igényétől, lehetőségeitől és a rendelkezésre álló időtől függ. Mégis állíthatjuk, hogy a távolság miatt nem javasoljuk a 2 hétnél rövidebb programot, hacsak nem pl. egy párizsi városlátogatás a cél. A hagyományos és ismert turista célpontok felkeresése minimum 2-3 hetet vesz igénybe, és bizonyosan legalább 5000 km-t fogunk autózni. Franciaország augusztusban szabadságra megy. Ha nem akarjuk a nyaralást dugókban állással és bosszankodással fűszerezni, akkor kerüljük el ezt az időpontot!

3.  Lakóautózás elterjedtsége, ismertsége
Franciaországban nagyon sok a lakóautó - a camping car, ahogyan ott emlegetik. Talán túlságosan is sok. Ennek megfelelően bizonyos helyekről kifejezetten kitiltják őket, vagy a nagyobb parkolókban (pl. Disneyland) a legtávolabbi szögletbe száműzik. Másrészről viszont nagyon jó a kiszolgáló infrastruktúra kiépítettsége. A tavalyi évben eladott kb. 10.000 új lakóautó jelzi, hogy milyen népszerű ez az utazási forma. Sok a félintegrált és integrált modell, utazóként pedig az ötven feletti pár, akik akár 2-3 hónapot is az autókban töltenek évente. Ennyi lakóautó mellett sokszor a hagyományos köszönés is elmarad az utakon, vagy jobbára csak a külföldieket jellemzi. Ha szervízt, kempingcikkes üzletet keresünk, akkor hamar találunk, legfeljebb nyelvi nehézségeink lesznek, ha nem beszélünk franciául.

4. Utak minősége, útjelzések
Ha meg akarunk ismerni egy vidéket, akkor le kell térni az autópályákról. Sok a majdnem autópálya minőségű ingyenes autóút, illetve a hagyományos utakon is általában elviselhető a forgalom. A táblákon kékkel jelölik az autópályán és zölddel a közúton elérhető településeket. A jelzések többnyire konzekvensek és logikusak. A döbbenetes mennyiségű körforgalmat célszerű a magas súlypontú lakóautókkal óvatosan megközelíteni. Nagy városok központját, kiváltképpen Párizst jobb nagy ívben elkerülni. Ne várjuk azt, hogy az idegennek, vagy a lakóautónak kijáró türelemmel viseltetnének irányunkban! A személyautóként forgalomba helyezett lakóautókra az itthonival azonos sebességkorlátozások vannak érvényben (130/90/50 km/h), azzal a különbséggel, hogy a szabályok szerint esőben ez 110/80/50 km/h-ra módosul.

5.  Parkolás
Nem egyszerű, főleg a városokban nem. Sokszor 2 méteres magasság-korlátozó sorompókkal tartják távol a lakóautókat, időnként pedig táblákkal szabályozzák a lakóautóval maximálisan eltölthető időt. Párizsban és a nagy városok központjában ne is álmodjunk akkora helyről, ahová a 6-7 méteres járgányunk befér. Előfordul, hogy táblák vezetnek el a lakóautók által is használható földalatti parkolóhoz (pl. Monte Carloban a helikopter leszálló pálya mellé). Természetesen sok a fizető parkoló. Idegenforgalmi célpontoknál általában a lakóautók számára külön kijelölt terület van, sokszor a parkolási díj egy éjszakai tartózkodást is tartalmaz (pl. Carcassone 10 EUR, Disneyland 20 EUR).

6.  Forgalom, közlekedési sajátosságok
Az említett augusztuson kívül általában kényelmesen lehet közlekedni. Párizsban javasoljuk a metró használatát, célszerű az autót a Bois de Boulogne-i kempingben hagyni. A főváros körgyűrűje (Peripherique) sokszor teljesen bedugul, ráadásul a motorosok csapatostul mennek előre két sáv között, a sávváltás életveszélyes! A párizsi forgalomban néha tanácstalanná válhatunk a sávok felfestésének hiánya és a törtető helyi vezetők miatt. A nagy városokat általában körforgalmakkal teletűzdelt elkerülő utak veszik körül.

7.  Kempingek
Franciaországban a kempingek sűrű hálózatát találjuk, általában a lakóautókat jól felkészülten várják. A besorolástól függően 2 személy és az autó 25-40 EUR-t fizet éjszakánként. Az interneten sok információt találunk, javasoljuk pl. a magyarul is elérhető www.eurocampings.net lap meglátogatását. Főidényben a frekventált helyeken nem árt előre helyet foglalni.

8. Éjszakázó helyek
Általános szabály, hogy egy-egy éjszakát bárhol eltölthetünk a lakóautóban, ahol azt külön nem tiltják. Magán területen célszerű a tulajdonos engedélyét kérni. A legfontosabb, hogy senkit ne zavarjuk a jelenlétünkkel, a kipakolásos-grillezős tartózkodásokhoz inkább válasszunk kempinget. Az országban a lakóautó megálló helyek tömkelegét találjuk, ahol ingyen, vagy 5-10 EUR-ért eltölthetjük az éjszakát. Ezeket általában már előre jelzik táblákkal.

KRESZ tábla  Lakóautó kikötő

9. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége
Az országban több száz kifejezetten lakóautók számára kialakított olyan parkolóhely van, ahol a szennyvíz és WC tartály ürítését, illetve a víztartály feltöltését elvégezhetjük, vagy szükség esetén áramot vételezhetünk. A vízért, vagy az áramért fizetni kell, pl. közel 100 liter vizet általában 2 Euróért adnak. Vagy érmét kell bedobni, vagy zsetont venni a közeli kempingben,  turista  irodában.   A   fényképen  látható KRESZ táblát használják az útbaigazításhoz, a másik képen egy ilyen töltő-ürítő pontot fényképeztünk le. Benzinkutaknál sehol sem találtunk szabad vízcsapot, ahonnan esetleg a tartály feltölthető lenne, ingyen jutni vízhez legfeljebb a hegyekben forrásokra telepített csapnál lehet. A kempingekben többnyire jól kiépített lakóautó szervízpontokat találunk.

10. Bankkártya elfogadás
A Magyarországon használatban lévő bankkártyákat - még a nem dombornyomottakat is - általában különösebb probléma nélkül használhatjuk. Ha készpénzt akarunk felvenni, akkor - különösen vidéken - az ATM-et keresni kell, de a turisták által gyakran látogatott helyeken mindig találhatunk automatát.

11. Nem szokásos turisztikai célpontok
Franciaország bővelkedik a turisztikai látnivalókban. Most két - talán itthon - nem túlságosan ismert helyre hívjuk fel a figyelmet. Az egyik a Provence szívében, Nizzától északnyugatra kb. 100  km-re található Verdon-szurdok. A látvány lenyűgöző, a meredek sziklafalak között több száz méteres mélységben folyik a Verdon folyó. Aki rászán néhány napot az csodás kirándulásokat tehet a környéken. Lakóautós megállóhelyet találunk a szurdok nyugati végénél lévő tó partján Les Salles sur Verdonban, vagy Ste Croix de Verdonban. Bár mindkét parkoló fizetős (5-6 Euró), de üríthetjük és feltölthetjük a tartályokat.

A Verdon-szurdok  A Verdon-szurdok

Másik célpontként a Pireneusi Nemzeti Parkot ajánljuk. Aki felmerészkedik Gavarnie falucskába, majd még 1,5-2 órát sétál, az Európa legnagyobb vízesésével találja magát szemközt (Cirque de Gavarnie). Pontosabban vízeséseivel, mert a sziklakatlanban még nyáron is mindenhonnan több, mint 200 métert zubog alá a víz. Körben tizenegy 3000 m feletti hegycsúcs uralja a környéket. A faluból kivezető úton a síterületek irányába kb. 5 km-re az út mindkét oldalán lakóautós parkolókat találunk kiépített szervízponttal. Ha továbbmegyünk az út végéig, akkor a 2000 m feletti felső parkolóban a látvány lenyűgöző és felejthetetlen. Húzzunk túracipőt, vizet a hátizsákba és napokig barangolhatunk az érintetlen természetben. A havasi gyopár, a hangosan füttyögő mormota mindennapos látvány.

Gavarnie vízesés  Tengerszem a Pireneusokban

12.  Autópályák, díjak
Sok és jó minőségű autópálya van az országban kulturált, éjszakázásra is kiválóan alkalmas parkolóval. Mindez persze nem kevés pénzért. A legfeljebb 3 méter magas és max. 3,5 tonna össztömegű lakóautókat a 2 kategóriába sorolják a fizető kapuknál. (Szerencsére tapasztalatunk szerint a 3,1 méteres autó is belefér ebbe.) Például a Saarbrücken-Párizs kb. 400 km távolságon 36,10 EUR, míg a Párizs-Marseille 770 km-en 63,70 EUR- t kell fizetni.

13. Üzemanyag árak
Nagyon változó. 2005-ben 1,05-1,2 EUR/literes gázolaj árral is találkoztunk. Érdemes a nagyobb boltok saját benzinkútjait igénybe venni, itt alacsonyabbak az árak. Tankolás előtt célszerű tájékozódni, mert előfordul, hogy csak törzsvásárlói kártyával használhatók ezek a kutak.

14. Belépők
A múzeumok, kastélyok, várak általában belépő ellenében látogathatók, a legegyszerűbb helyen is 10 EUR körüli ártól indulva. Csak egészen kicsi gyerekek számára ingyenes a belépés, a nagyobbacskák már 70% körüli árat fizetnek. Disneyland látogatására 2005-ben 12 éves korig 30, felette 40 Eurót kell szánni. Célszerű a jegyet elővételben kempingben, vagy Disney boltban megváltani, így elkerülhető a sorállás a bejáratnál és még néhány Eurós kedvezményt is kapunk.

15. Bolti árak
Az élelmiszerek általában az itthon megszokott áraknál némileg drágábbak. A péknél két bagettért meg két croissant-ért 4-5 Eurót ott lehet hagyni, a gyümölcsök kilója 1,5 Eurótól indul. A jobb borok 10 Euró felett kezdődnek, a sajtos meg a halas pultnál inkább ne számoljunk, hanem válasszunk és élvezzük a különleges ízeket. Persze főzéstudomány híján a hangulatos és általában kiváló vidéki éttermeket is meglátogathatjuk, fejenként legalább 15-20 Eurós fogyasztással célszerű számolni.

16. Szubjektív értékelés
Franciaország hatalmas, változatos területével, rengeteg műemlékével kihagyhatatlan európai turisztikai célpont. Igazán élvezetes nyaralást szervezhetünk sok fürdéssel, városlátogatással, kirándulással a hegyekben. Számítsunk rá, hogy francia tudás híján néha nehézkes a kommunikáció.