ÍRORSZÁG

Az ismertető 2006-os, személyes tapasztalatok alapján készült.

A következő ismertetőben az Ír-szigetet földrajzi egységként mutatjuk be, külön megemlítve az írországi és az észak-írországi sajátosságokat.

1. Odajutás, tranzit országok
Az írországi kirándulást rendszerint egy nagy-britanniai túrával köti össze a közép-európai utazó. Ebben az esetben a belépés az Anglia-Wales, vagy Anglia-Skócia menetirány utáni kompolással történik. A távolság pl. a Budapest-Ausztria-Németország-Belgium-Calais-Dover útvonalon a dél-walesi Pembroke kikötőjéig 2050 km. A kompok lefoglalását célszerű időben jóelőre megtenni, a társaságok honlapjain kellő mennyiségű információ áll rendelkezésre ahhoz, hogy egy kis türelemmel megtaláljuk az optimális járatot. Nagy-Britannia-Írország viszonylatában javasoljuk a www.irishferries.com, a www.stenaline.com és a www.poferries.com oldalak tanulmányozását. Aki inkább Franciaországból szeretne közvetlenül Írországba kompolni, annak a következő távolságokkal kell számolnia: Budapest-Cherbourg 1850 km, Budapest - Roscoff 2000 km. A komp 14-19 óra alatt ér át Írországba, ilyen hosszú menetidő mellett már a kabin bérlését is érdemes megfontolni. Jegyek válthatók a következő internetes oldalakon: www.irishferries.com, www.brittany-ferries.co.uk, www.poferries.com.

2. Körutazás hossza, szükséges időtartam, javasolt időpont
Ha egyszer eljutunk Írországba, akkor már célszerű alaposan körülnézni. Ehhez legalább 10-14 napra van szükségünk és 1600-2000 km-t fogunk megtenni egy körút során. Az időjárás erősen óceáni hatású: sokat fúj a szél, a felhők rohannak a fejünk felett és bármikor eleredhet az eső. A Golf-áramlat miatt kicsi a hőmérséklet ingadozása, a nyári hónapokban (július-augusztus) esik a legkevesebb csapadék. Írország egyre felkapottabb a turisták és főleg a motorosok körében, a legnépszerűbb látványosságoknál a nyár közepén bizony tömegre számíthatunk.

3. A lakóautózás elterjedtsége, ismertsége
Külföldi lakóautóval elvétve lehet találkozni, azok is inkább Angliából érkeznek. Ír rendszámos autók is futnak, de a számuk egyenlőre nem jelentős. Ennek megfelelően az ország nincs is igazán felkészülve a lakóautók fogadására.

4. Utak minősége, útjelzések
Sok jóra ne számítsunk. Az ír utak bizony még magyar szemmel nézve is keskenyek.  Sokszor a kétszámjegyű út is úgy fut, hogy közvetlenül mellette egy sövény fal van, a sáv pedig alig 2,6-2,8 m széles. Ha kamion jön szembe, akkor a tükör a sövénybe kerül és csak remélhetjük, hogy nem kapunk vele derékba egy fatörzset, vagy villanyoszlopot. A bukkanókkal tűzdelt utakon az alacsonyabb építésű és hosszú hátsó túlnyúlású lakóautó feneke hajlamos leérni. Az alsóbbrendű utak sokszor egysávosak, rendszeresek a szembejövők elengedését szolgáló kitérők. Az autópálya építkezések mostanában gyorsulnak fel. Az útjelzések jól követhetők, van néhány, számunkra ismeretlen sárga tábla, de ezek könnyen értelmezhetők. Szerencsére a távolságok Írországban km-ben, a sebességek km/órában, a szélességi és magassági korlátozások méterben értendők, Észak-Írországban viszont bajlódhatunk az angolszász mértékegységek átszámolásával - cserébe az utak sokkal jobb minőségűek.

5. Parkolás
A nagyvárosokban az Európában megszokott zsúfoltsággal és fizető parkolókkal találkozunk. Írországi utunk során azonban elsősorban a vidék dominál, ahol nem lesznek parkolási gondjaink.


Megy a csorda hazafelé6. Forgalom, közlekedési sajátosságok
Írország furcsa keveréke az angol és az európai közlekedésnek: balrahajts, de a kiírások metrikus mértékegységekben vannak, majd Észak-Írorszában már számolgathatunk a mérföldekkel-yardokkal-lábakkal. A főutakon erős a forgalom, de be lehet tévedni olyan helyekre is, ahol elvétve találkozunk szembejövővel. A rengeteg tehén és birka fokozott figyelmet igényel, az évtizedekkel ezelőtti magyar valóságot idézi a reggel-este az úton közlekedő csorda. A szabadon legelésző birkákat és egyéb állatokat az úttestre keresztben lefektetett ráccsal (cattle grid) tartják egy adott területen belül.

7. Kempingek, kempingkártyák használata
Ha minden éjszakát kempingben akarunk tölteni, akkor célszerű az útvonalat pontosan előre megtervezni, mert a kempingek hálózata nem túl sűrű. Az itthoni Utazás kiállításokon az írek sok információs anyaggal vannak jelen, köztük a kempingeket felsoroló katalógus is beszerezhető itt. A www.camping-ireland.ie honlap is nyújt segítséget. Az autó és két felnőtt a szokásos európai árszinvonalon (15-20 EUR) tölthet el egy éjszakát. A nemzetközi kempingkártyák elfogadásáról nincs infromációnk.

8. Éjszakázó helyek
A "vadkempingezés" elvileg csak magán területeken - a tulajdonos hozzájárulásával - lehetséges, de egy-egy éjszakát nyugodtan eltölthetünk bárhol - akár egy Tesco parkolójában, vagy egy világvégi tengerparton - ha nem zavarunk senkit, akkor ezt általában tolerálják. Az utak mentén kevés a parkoló, ezek egy részét magasságkorlátozókkal védik a teherautóktól, így innen a lakóautók is kiszorulnak.

9. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége
Az aránylag kis lakóautós forgalom miatt az infrastruktúra elég gyér. Vízhez többnyire nagyobb benzinkutaknál juthatunk, ugyanitt az önkiszolgáló kocsimosóknál a szennyvíztől is megszabadulhatunk. Gázpalackok töltése-cseréje az eltérő rendszer miatt kifejezetten nehézkes.

10. Bankkártya elfogadás
Írország az Euró-övezethez tartozik, míg Észak-Írországban az angol Font a hivatalos fizetőeszköz. A Magyarországon kibocsájtott Visa és Mastercard bankkártyákat gyakorlatilag mindenhol elfogadják, készpénzkiadó automatákkal is sűrűn találkozhatunk.

11. Autópályák, díjak
A kevés autópálya a fővárosok - Dublin és Belfast - köré koncentrálódik és szerencsére ingyenes.  Írországban sehol nem találkoztunk fizetős úttal vagy híddal.

12. Üzemanyagárak
Írországban az átlagos európai áron (1,10-1,15 EUR/l), míg Észak-Írországban az igen borsos kb. 1 GBP/l áron juthatunk gázolajhoz.

13. Nem szokásos turisztikai célpontok
Írországban elsősorban a természet szépségei ragadják meg az arrajárót, így nem csoda, hogy mi is ilyen célpontokat ajánlunk most. Először a Killarney-től néhány kilométerre nyugatra lévő Black Valley-be és a Gap of Dunloe völgybe invitáljuk a kalandra vágyó lakóautósokat. Az út egynyomú, keskeny, de mindenhol elfér a lakóautó, a szembejövőket pedig a kitérőkben engedhetjük el. Észak felől kétkerekű lovaskocsikkal hozzák be a völgybe a kirándulókat, itt nagyobb forgalomra kell számítani. A gyönyörű környéket érdemes gyalog felfedezni, harapni lehet a jó levegőt, a zöld különféle árnyalataival nem tud betelni a szem. Számítsuk rá, hogy ezen a vidéken is sajnos rajokban támadnak az apró, csípős, muslincaszerű lények (angol nevük: merges). Igazán hatásos riasztó- és védekezőszereket célszerű helyben beszerezni.

Black Valley  Black Valley

Következő ajánlatunk a nyugati part Moher sziklái (Cliffs of Moher) az egyik leglátogatottabb látványosság Írországban. Ha lehetőségünk van rá, akkor a lemenő nap vöröses fényében csodáljuk meg a fenséges sziklákat, ilyenkor már a látogatók hada is elvonul.

Naplemente a Moher szikláknál  Ez már az Atlanti-óceán

Igen népszerű kiránduló- és zarándokhely a Szent Patrik hegy Westport-tól nyugatra. A 765 m-es magasság nem tűnik soknak, de vegyük figyelembe, hogy a tengerszintről indul a túra és az utolsó harmadát pedig igen meredek, köves hegyoldalban kell megtenni - egy jó túrabakancs nélkül neki se induljunk! De a látvány mindenért kárpótol. Mintha repülőgépről néznénk a sok apró szigetet! A kirándulásra érdemes egy fél napot rászánni.

Kilátás a Szent Patrik hegyről  A hegyre vezető út

Végül egy igazán egzotikus látványosságra hívnánk fel a figyelmet: Carrowkeel elhagyatott ösi sírkamráira, amelyek a Boyle városkától északra fekvő Bricklieve Mountains tetején helyezkednek el. Érdekes, kövekből összehordott dombocskák vannak elszórva a hegytetőn, a keskeny bejáraton bemászva pedig megtalálhatjuk a sírkamrákat. Az N4-es útról Castebaldvin-nál kell nyugatnak fordulni, tovább már segítenek eligazodni a barna táblák. A keskeny aszfalt út végén érdemes leparkolni a lakóautót, a tovább futó meredek murvás út már nehezen járható. Innen 15-20 perces sétával felérünk a sírokhoz. A kilátás káprázatos, és szerencsére hiányzik minden, ami a civilizációra utalna: a látogató kedvére nézelődhet a néptelen hegytetőn.

Úton a sírkamrákhoz  Carrowkeel

14. Belépők
Egy átlagos kastély, vár megnézése egy családnak 10-15 Euróba kerül, de a népszerűbb helyeken ennek akár a dupláját is elkérhetik (pl. Bunratty vára). Kedvezményekről a heritageireland.ie oldalon kapunk tájékoztatást. Van, ahol csak a parkolásért kell fizetni (pl. Moher sziklák, vagy Észak-Írországban az Óriások átjárójánál 5 GBP) utána a nevezetesség megnézéséért már nem. Gyerekekkel jó program lehet a nyugati parton egy delfin néző hajóút, 5 fős család esetében ennek 65-70 Euró az ára.

15. Bolti, vendéglői árak
A tartós tej literje 0,8-1 EUR, egy bagett 1,30, míg egy toast kenyér 1,30-1,50 Euróba kerül. Az ásványvíz palackja 0,50-0,80 EUR, a zöldségek-gyümölcsök kilója 2-5 EUR. Egy doboz klasszikus ír barna sörért a boltban 1,70-2,00 Eurót kérnek, a pubban akár ennek a duplája is lehet egy korsó ára.

16. Turista információk
Az ország fejlődésével az idegenforgalom is fellendülőben van, néhány népszerű látványosságnál (pl. Moher sziklák) hatalmas beruházásba fogtak. Azért most is sok helyen találunk információt, de az előzetes felkészülést és egy jó útikönyvet semmi nem pótolja. Indulás előtt javasoljuk a következő internetes oldalak tanulmányozását: www.tourismireland.com, www.discovernorthernireland.com.

17. Nyelvhasználat
Az embert az Írországba érkezés után gyorsan hatalmába keríti az az érzés, hogy itt bizony nem is angolul beszélnek. Pedig a maguk módján, de angol, amit használnak és néhány nap elteltével már abban az örömben lehet részünk, hogy ráismerünk egy-egy szóra. Ne búsuljuk, ők általában megértenek bennünket, a választ meg legfeljebb többször elismételtetjük.  Más idegen nyelvvel nem érdemes próbálkozni, persze a látogatott idegenforgalmi helyeken német-francia-olasz nyomtatott anyaggal mindig találkozunk.

18. Szubjektív értékelés
Az útikönyvek azt írják, hogy a legfontosabb megtapasztalni az ír életérzést. Aki eltölt egy-két estét egy ír pubban, letérve a főutakról barangol a mindig zöld vidéken, vagy szélben-esőben csodálja, ahogyan az óceán kitartóan ostromolja a tengerpart szikláit, az hamar rájön, hogy ennek az országnak valóban különleges hangulata van.